TRAKCJA ELEKTRYCZNA

SYSTEMY ZASILANIA

PRĄD TRÓJFAZOWY

  Jest to system najmniej popularny, miedzy innymi dlatego, że sieć trakcyjna jest bardzo skomplikowana szczególnie na stacjach. System trójfazowego zasilania pojazdów trakcyjnych rozwinął się tylko we Włoszech, na małym obszarze. Zasilanie odbywa się z elektrowni przez transformatory obniżające napięcie. Sieć składa się dwóch przewodów jezdnych izolowanych od siebie oraz dodatkowej szyny, a lokomotywa posiada dwa pantografy.

Zalety systemu:
- silniki trójfazowe są tanie i lekkie oraz nie wymagają stosowania kosztownego komutatora.

Wady systemu:
- niski współczynnik mocy podczas rozruchu;
- moment rozruchu silnika asynchronicznego zmienia się w stosunku do kwadratu zmiany napięcia co poważnie ogranicza dopuszczalne spadki napięcia, dlatego trzeba stosować większe przekroje sieci trakcyjnej,
- sieć trakcyjna jest skomplikowana szczególnie na stacjach.


[Rozmiar: 9144 bajtów]

PRĄD STAŁY | PRĄD PRZEMIENNY 15, 16 2/3, 25 HZ | PRĄD PRZEMIENNY 50 HZ

Poniżej znajdują się odnośniki do poszczególnych zagadnień związanych z trakcją elektryczną:

SYSTEMY ZASILANIA | OGÓLNE INFORMACJE | SILNIKI TRAKCYJNE | SIEĆ TRAKCYJNA | PODSTACJE TRAKCYJNE
AUTOMATYKA I STEROWANIE | ELEKTRYFIKACJA I EKSPLOATACJA | HAMOWANIE ELEKTRYCZNE